KLIKOVANDs idé om at udarbejde og gennemføre en virksomhedskampagne om klimatilpasning har medført starten på en forhåbentlig produktiv dialog med en række brancheorganisationer.

Målet er at finde frem til den helt rigtige kampagne, så virksomheder bliver klar over, hvordan de kan sikre deres ejendomme og værdier, og hvordan de kan være med til at aflaste kloakkerne i skybrudssituationer.

Den lange vej mod målet

I vores arbejde for at udarbejde virksomhedskampagnen, har KLIKOVANDs arbejdsgruppe for kommunikation holdt et ERFA-møde for tilsynsmedarbejdere i kommunerne og interviewet et antal små og mellemstore virksomheder og flere brancheorganisationer.

Tilsynsmedarbejderne kom med deres store viden om de virksomheder, de fører tilsyn med, og bud på, hvordan de kunne bidrage til en kampagne. Virksomhederne viste ikke den store interesse, og deri ligger jo også vores udfordring. Brancheorganisationerne var interesserede i vores initiativ, da de så et forsømt område.

Vores ERFA-møde og interviews har lært os mere om, hvem vi skal have fat i, og hvordan vores kampagne skal designes. Vi har dog stadig lang vej at gå.

Dialogen begynder

”Det er ikke bare sådan at få virksomhederme i tale, så vi er rigtig glade for den positive reaktion vi har fået fra flere brancheorganisationer,” udtaler delprojektleder Marie-Louise Andersen. ”Vi var ikke nået dertil uden de mange input fra kommunernes tilsynsmedarbejdere, der i den grad har inspireret os til at fortsætte.”

Vores næste skridt er at inviterere brancheorganisationerne til et møde. Vi vil gerne lære mere om, hvad de ser som deres medlemmers største udfordringer og behov, og om vi kan samarbejde for at nå dem.